Told og afgifter gjort enkelt

Jeg har arbejdet med afgifter siden 1998 - dengang det stadig hed Told & Skat," fortæller Bettina Mikkelsen med et smil. "Jeg synes, det er et af de mest spændende områder overhovedet. Der sker hele tiden noget nyt, og det kræver, at man har fingeren på pulsen."

Sammen med Jesper Toft har hun stiftet Toft/Mikkelsen ApS, et rådgivningsfirma med speciale i told- og afgiftsforhold. Hvor Bettina Mikkelsen har over 20 års erfaring fra revisions- og advokatbranchen og som afgiftsspecialist hos Arla Foods, kommer Jesper Toft fra en mere praktisk baggrund. "Jeg har kørt eksport i mange år og oplevet på egen krop, hvor besværligt det bliver, hvis tingene ikke er i orden," siger han. "Når man sidder fast i tolden eller mangler de rigtige papirer, så lærer man hurtigt, hvorfor compliance betyder noget."

Lovgivning i øjenhøjde

Kombinationen af to meget forskellige baggrunde er kernen i Toft/Mikkelsen. "Vi kender lovgivningen ned i detaljen," siger Bettina Mikkelsen. "Og samtidig kender vi virkeligheden bag. Det betyder, at vi kan oversætte den komplekse jura, så folk ude i produktionen eller på lageret faktisk forstår, hvad de skal gøre." Det er netop det, der adskiller virksomheden fra de store rådgiverhuse, mener hun. "Vi leverer ikke komplekse, juridiske notater, men konkrete løsninger, som bogholderen, indkøberen eller driftslederen kan implementere med det samme."

Jesper Toft lægger vægt på at se tingene i virkeligheden, fordi fysiske besøg hurtigt afslører potentielle uregelmæssigheder eller udfordringer i virksomheder. "Vigtige detaljer, som har stor indflydelse på, om virksomheden faktisk overholder reglerne, fremgår sjældent af dokumenterne. Derfor tager vi næsten altid ud til kunderne, hvil-
ket resulterer i bedre og mere målrettede løsninger."

En verden, der bliver mere kompleks

De to rådgivere oplever, at flere og flere virksomheder søger ekstern hjælp til told- og afgiftsområdet. "Der kommer hele tiden nye krav - f.eks. producentansvar, sanktionslister, nye toldsatser, data- og oprindelseskrav," forklarer Bettina Mikkelsen. "Selv store virksomheder kæmper med at følge med, og for SMVer kan det være helt uoverskueligt." Jesper Toft supplerer: "Mange har en bogholder, der kan lidt af det hele, men ikke har den nødvendige tid til at fordybe sig. Vi hjælper med at få styr på det grundlæggende, så de selv kan tage over bagefter - eller vi kan være deres faste sparringspartner." Han beskriver, hvordan arbejdet ofte begynder med et enkelt møde. "Vi tager en snak om, hvordan virksomheden fungerer, og finder ud af, hvor udfordringerne er. Ofte viser det sig, at udfordringen ikke ligger dér, hvor kunden troede. Derfor handler vores arbejde meget om at stille de rigtige spørgsmål - og identificere de optimale løsninger for kunden."

Rådgivning med etik og kvalitet

Hos Toft/Mikkelsen er der ikke kun fokus på reglerne, men også på værdierne bag. "Vi går aldrig på kompromis," understreger Bettina Mikkelsen. "Jeg har før sagt til en kunde, at vi skal stoppe samarbejdet, fordi jeg ikke kunne stå inde for deres tilgang. Det vigtigste for os er tillid - vores navn og rygte er vores vigtigste værktøj, både i forhold til kunderne og i dialogen med myndighederne."

Vi holder os dagligt opdateret på ændringer i lovgivning og de politiske forhold, både i Danmark og i EU, og deltager i netværk, der følger udviklingen tæt. "Hvis man vil rådgive andre, skal man altid være foran. Det kræver, at man følger med i, hvad der sker - hver dag," siger hun. Jesper Toft er enig: "Vi er ikke et stort bureau med tre chefer, man skal igennem for at få svar. Kunderne ringer direkte til os, og de får et ærligt svar - også når det ikke er det, de håbede på. For rådgivning handler om ansvar. Hvis man ikke tør sige tingene, som de er, skal man lave noget andet."

Nærhed frem for vækst

Selvom virksomheden er ny, er strategien klar: Toft/Mikkelsen skal ikke være størst, men bedst for sine kunder. "Vi vil være SMV'ernes foretrukne rådgiver indenfor told og afgifter. Vi vil hellere have færre kunder og være tæt på dem, end at vokse hurtigt," siger Bettina Mikkelsen. "Det vigtigste for os er, at vi leverer høj kvalitet - og at kunderne kan regne med os". Jesper Toft tilføjer: "Vi tager os tid til at gøre tingene ordentligt, men vi tager ikke længere tid end nødvendigt. Der er ingen, der skal betale for, at sagen skal forbi et ekstra led. Det handler om at være tilgængelig, effektiv og til at forstå - også
for en mindre virksomhed med et stramt budget."

https://businessreview.dk/digital-avis/compliance-i-smver/